08. Porsche 928 Strosek 1978

  • Kompletny pakiet stylistyczny firmy Strosek
  • Wersja wyposażona w manualną skrzynię biegów
  • Nadwozie wymagające poprawek

Numer nadwozia: 9288101104

cena wywoławcza: 70 000 zł (estymacja: 90 000 – 110 000)

 Dane techniczne:

silnik: 4.5l, V8

moc: 240 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na koła tylne

stan prawny: zarejestrowany w Polsce

dostępne dokumenty: dowód rejestracyjny, karta pojazdu, potwierdzenie ubezpieczenia OC

Opis pojazdu

Porsche 928 jest pojazdem wybitnie nowoczesnym jak na lata swojego powstania. Projektowi przyświecała idea stworzenia szybkiego i luksusowego grand tourera, samochodu diametralnie różnego od prostego i surowego 911, które mimo wszystko sprzedawało się tak dobrze, że zrezygnowano z budowy następcy i pozostawiono je w ofercie. Zarówno 928 jak i 924 opierały się na konstrukcji “transaxle”, w której skrzynia biegów była przeniesiona blisko tylnej osi, ze względu na lepsze rozłożenie masy auta. 928 napędza potężna i zaawansowana jednostka w układzie V8. Po premierze w roku 1977 model ten został wybrany jako samochodem roku 1978.

Prezentowane Porsche należy do pierwszej serii wyprodukowanych egzemplarzy. Fabrykę opuściło w 1977 roku wyposażone w silnik o pojemności 4,5-litra i mocy 240 koni mechanicznych. Nadwozie zaś zostało zmodyfikowane przez firmę Strosek, co jest odnotowane w oryginalnych niemieckich dokumentach. Na specjalny pakiet stylistyczny składa się bodykit poszerzający nadwozie, ospojlerowanie oraz efektowne felgi BBS. Obecnie niezwykle trudno jest zdobyć podobny komplet pochodzący z epoki. Samochód w Niemczech od nowości znajdował się w rękach jednej rodziny i spędził kilkanaście lat w garażu zanim trafił do Polski w roku 2008. Porsche wymagało wówczas wielu prac, by doprowadzić je do pełnej sprawności. Od tego czasu systematycznie wykonywano kolejne etapy napraw, auto zaś bardzo rzadko wyjeżdżało na drogi. Do tej pory udało się zrobić rozrząd, układ paliwowy wraz z nowym bakiem, układ wydechowy, wymieniono łożyska kół oraz zakupiono nowe opony. System klimatyzacji wymaga jedynie montażu przekaźnika. Wnętrze zostało obszyte nową eko-skórą. Niestety samochód wymaga prac od strony wizualnej. W niektórych miejscach występują pęknięcia lakieru, jednak dzięki zabiegom kosmetycznym udało się odzyskać odrobinę dawnego blasku. Samochód jest sprawny, silnik uruchamia się bez problemu i zaskakuje swoją mocą. Dużym atutem jest manualna skrzynia biegów, która pozwoli wydobyć z auta więcej wrażeń niż przekładnie automatyczne. “Manual” zresztą jest zdecydowanie bardziej ceniony przez pasjonatów Porsche.

928 w wersji Strosek jest autem dość kontrowersyjnym, tym bardziej dla koneserów marki, jednak opowiada on ciekawą historię tuningu lat 70-tych i 80-tych. Ten samochód jest swoistym znakiem czasu i choć przez niektórych może być uznany za kiczowaty, to jego wartość jako rarytasu stylizowanego przez legendarnego tunera Porsche będzie raczej rosła.