05. Jaguar XK150S 1959

  • Jeden z najważniejszych modeli w historii Jaguara
  • Samochód po drobiazgowej renowacji
  • Egzemplarz gotowy do codziennej eksploatacji

Numer nadwozia: 8836550

cena wywoławcza: 380 000 zł (estymacja: 420 000 – 500 000)

 Dane techniczne:

silnik: 3.8l, R6

moc: 265 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na koła tylne

stan prawny: zarejestrowany w Polsce, “żółte” tablice rejestracyjne

dostępne dokumenty: dowód rejestracyjny, potwierdzenie ubezpieczenia OC

Opis pojazdu

Moment narodzin Jaguara XK 150 przypadł na koniec lat pięćdziesiątych. Był to okres świetności dla brytyjskiej motoryzacji. Nowy model zastąpił w ofercie XK120 oraz XK140, jednocześnie stanowiąc logiczne rozwinięcie idei swoich poprzedników.

W czasie wejścia na rynek był to najszybszy seryjnie produkowany samochód na świecie oraz pierwszy z hamulcami tarczowymi na wszystkich 4 kołach. Do napędu użyto znanych, lecz unowocześnionych jednostek silnikowych o pojemnościach od 3.4 do 3.8-litra. Ciężko oddać za pomocą porównania do współczesnych samochodów prestiż jaki wiązał się z posiadaniem XK 150 w owych czasach. Wrażenia jakich wtedy dostarczał mogą się równać jedynie z najbardziej zaawansowanymi sportowymi modelami przygotowanymi na specjalne zamówienie. Egzemplarz pokazywany przez Ardor Auctions podczas licytacji jest zdecydowanie gwiazdą wiosennej oferty. Warto zaznaczyć, że jest to wersja “S” wyposażona w silnik o pojemności 3.8-litra zasilany trzema gaźnikami SU HD8, a więc najbardziej zaawansowana odmiana tego samochodu. Auto opuściło fabrykę w 1959 roku z nadwoziem FHC (fixed head coupe), a do Polski trafiło w 2001 roku. Od tego czasu znajdowało się w rękach prywatnego kolekcjonera. Samochód przeszedł całkowitą renowację w najlepszym polskim warsztacie specjalizującym się w odbudowie klasycznych Jaguarów. Auto wciąż prezentuje się wyśmienicie, a jakość przeprowadzonych prac nie podlega dyskusji. Lakier w kolorze British Racing Green, idealnie zgrywa się z koniakową, skórzaną tapicerką. Ze względu na to, że obecny właściciel chciał regularnie użytkować auto, zostało ono przystosowane do dzisiejszych warunków ruchu drogowego. Oryginalną skrzynię biegów zastąpiono 5-biegową przekładnią firmy Getrag, co jest często spotykaną modyfikacją i znacząco wpływa na wygodę użytkowania. Hamulce zostały poprawione z użyciem kompletnego zestawu renomowanej brytyjskiej firmy, ulepszono również układ chłodzenia. We wnętrzu zainstalowano szelkowe pasy bezpieczeństwa. Obecnie samochód nie wymaga specjalnej uwagi, należy jedynie przejrzeć go od strony technicznej przed rozpoczęciem eksploatacji. Jaguary XK150, tym bardziej w wersji “S”, są niezwykle cenione przez kolekcjonerów na całym świecie. Łącznie wyprodukowano ich niespełna 10 tysięcy sztuk, a wzrosty cenowe potrafią zaskoczyć samych właścicieli. To dla nas zaszczyt móc oferować tego ponadczasowego brytyjskiego klasyka, tym bardziej tak wyjątkowy okaz.