[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_image src=’https://www.ardorauctions.pl/wp-content/uploads/2018/05/02_08-res-1500×430.jpg’ attachment=’7751′ attachment_size=’featured’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’ custom_class=”][/av_image]
[/av_one_full]
[av_two_third first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_textblock size=” font_color=” color=” custom_class=”]
Saab 900 Turbo 1991
Nr nadwozia: YS3AL76L9M7017276
– Ekstrawaganckie szwedzkie cabrio
– Limitowana wersja kolorystyczna
– Rosnący potencjał kolekcjonerski
cena wywoławcza: 55 000 zł (estymacja: 65 000 – 75 000)
Dane techniczne:
silnik: 2.0l, R4
moc: 185 koni mechanicznych
inne dane: skrzynia biegów automatyczna, napęd na przednie koła
stan prawny: zarejestrowany w Polsce
Opis pojazdu
Saab 900 był wytwarzany na przestrzeni trzech dekad od 1978 aż do 1998 roku. Wyróżnia się dwie generacje pojazdu, pierwsza bazowała na modelu 99 i była dostępna jako dwu i czterodrzwiowy sedan oraz jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback. Zmodernizowana 900-tka o bardziej zaokrąglonych kształtach, nazywana nieoficjalnie „NG”, pojawiła się w roku 1993 tylko w wersji ze ściętym tyłem. Ta odmiana powstała w wyniku współpracy z koncernem General Motors, który stał się nowym właścicielem marki Saab. Wracając do pierwotnego wcielenia modelu, należy wspomnieć, że za sprawą łatwo rozpoznawalnej i kanciastej sylwetki, doczekał się przydomku „Krokodyl”. Poza tym był jednym z pierwszych seryjnie budowanych aut z turbodoładowaniem. Nawet jeśli BMW i Porsche wprowadziły to rozwiązanie wcześniej, to Saab wyprzedził je skalą produkcji i dostępnością na rynku. W 1983 roku w trakcie targów motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowano prototyp z nadwoziem cabrio, który wszedł do oferty dwa lata później. Montowano w nim 2-litrowy doładowany silnik o mocy 175 KM. Pierwsze 400 sztuk trafiło w 1986 roku tylko do Stanów Zjednoczonych. Auto rozeszły się w mgnieniu oka, ponieważ za oceanem bardzo doceniano egzotyczne pojazdy z Europy. Samochody z tej partii są poszukiwane ze względu na to, że powstały jeszcze przed facelifitngiem (1987) i mają starszy front określany jako „płaskonos”. Kolejne edycje cieszyły się niesłabnącą popularnością i model 900 z otwieranym dachem stał się modnym samochodem, wybieranym często przez osoby o nieszablonowym guście. Krokodyl zresztą był reklamowany chwytliwym hasłem: „Trwały jak Mercedes, bezpieczny jak Volvo i dużo fajniejszy niż BMW”.
Saab 900 Turbo Convertible w specjalnym kolorze Monte Carlo Yellow, powstał w liczbie kilkuset egzemplarzy, a większość z nich trafiła do USA. Wersja produkowana na przełomie 1991 i 1992 roku wyróżniała się, poza lakierem, pakietem aerodynamicznym „Special Performance Group”, najmocniejszym silnikiem z najwyższym ciśnieniem doładowania, trójramiennymi felgami czy skórzaną tapicerką. Saab, który pojawi się na wrześniowej aukcji, został przywieziony do Polski trzy lata temu ze Stanów Zjednoczonych. Od tego czasu właściciel zlecił wiele napraw mechanicznych. Lista wymienionych lub zregenerowanych części jest bardzo długa. Szczególną uwagę poświęcono uszczelnieniu silnika. Wszelkie prace były wykonane w specjalistycznym warsztacie zajmującym się tylko i wyłącznie szwedzką marką. Cześć karoserii została na nowo polakierowana ze względu na rysy i wgniecenia na rogu błotnika. Stare poszycie dachu zostało zastąpione przez nowe zamówione u renomowanego producenta. Auto jest wyposażone w stylową kierownicę Nardi Torino, niestandardowe felgi Aero w rozmiarze 16 cali, dodatkowe zegary, system audio firmy Clarion dedykowany dla Saaba oraz specjalny pokrowiec zasłaniający przestrzeń pasażerską przy odkrytym nadwoziu. Ten egzemplarz już stanowi swego rodzaju rarytas, należąc do jednego z najrzadszych wydań powszechnie lubianej 900-tki. Niewielkim wysiłkiem można doprowadzić go do jeszcze lepszej kondycji i cieszyć się z posiadania bardzo oryginalnego klasyka, zdecydowanie wybijającego się na tle swoich rówieśników spod znaku konkurencji.
[/av_textblock]
[/av_two_third][av_one_third min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_gallery ids=’7481,7482′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’1′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’ custom_class=”]
[/av_one_third]
[av_gallery ids=’7483,7484,7485,7486,7487,7489,7490,7491,7492,7493,7494′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’3′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’ custom_class=”]
[av_two_fifth first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”][/av_two_fifth]
[av_one_third min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”][/av_one_third]