Citroën DS 1973

Jedna z najbardziej udanych generacji 911 chłodzonych powietrzem – 964

Samochód po kompleksowej odbudowie blacharskiej i mechanicznej

Wersja wyposażona w manualną skrzynię biegów

Numer nadwozia: 06F09793

cena wywoławcza: 48 000 zł (estymacja: 70 000 – 90 000)

Dane techniczne:

silnik: 2.0l, R4

moc: 99 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na koła przednie

stan prawny: zarejestrowany w Polsce

dostępne dokumenty: dowód rejestracyjny, karta pojazdu

Opis pojazdu

Citroën DS to jedna z najciekawszych powojennych europejskich limuzyn. Właściwie to prace nad następcą następcą Citroëna Traction Avanta rozpoczęły się jeszcze w 1938 roku, ale przerwała je II wojna światowa. Do projektu powrócono pod koniec lat czterdziestych. Prace nadzorował André Lefèbvre, legendarny kierowca wyścigowy i inżynier, a za ekstrawagancki kształt karoserii odpowiadał nadworny stylista marki Flaminio Bertoni, odpowiedzialny również za modele 2CV oraz Ami 6. Premiera DS-a miała miejsce w 1955 roku, dach kokpit oraz inne elementy zostały wykonane z tworzych sztucznych. Samochód był również rewolucyjny pod względem technicznym, dzięki hydraulicznym układom hamulcowym, sterowania sprzęgła oraz wspomagania kierownicy. Hydropneumatyczne zawieszenie pozwalało na regulację prześwitu w zakresie 16 do 28 cm i zapewniało wysoki poziom komfortu. Poza tym auto posiadało hamulce tarczowe na wszystkich czterech kołach, a dzięki aerodynamicznej bryle było szybsze od konkurentów. DS przeszedł dwa liftingi, w roku 1962 oraz 1967. Łącznie przez 20 lat stworzono niemal półtora miliona sztuk.

Przedstawiany w katalogu Citroën pochodzi z ostatniej fazy produkcji, a dokładniej z roku 1973. Jest to wersja DS 20 i została sprowadzona do Polski z Holandii. Poprzedni właściciel regularnie użytkował auto, wybierając się nim również w dłuższe,  jednak nie zdecydował się na remont auta, ograniczają się jedynie do napraw eksploatacyjnych. Obecny posiadacz nabył DS-a w 2014 roku i postanowił odrestaurować go z zewnątrz jak i w środku. Po odbudowie blacharskiej nadwozie pomalowano dwoma kolorami pochodzącymi z bardziej współczesnej palety Citroëna. Dzięki temu samochód prezentuje się bardzo ciekawie. W kabinie uszyto nową tapicerkę oraz dobrano dywany na wzór oryginału. Silnik oraz zawieszenie pozostały oryginalne i nie wymagały większych naprawa. Serwisowi i regulacji poddano ostatnio gaźnik. Nowa jest za to część galanterii auta, między innymi przednie oraz tylne lampy, a także lusterka oraz klamki czy znaczek, jednak fabryczne elementy właściciel przekazuje wraz z autem. Chromy zostały jedynie odświeżone. Wymieniono również uszczelki wokół dachu. Do dokończenia pozostały progi, które po odbudowie należy przykryć specjalną gumą oraz parę innych drobnych kwestii, na które nie starczyło czasu obecnemu użytkownikowi, udostępni jednak wszystkie posiadane części i podzieli się wiedzą na temat samochodu.

Citroën DS zwany był przez Francuzów “déesse” co oznacza “bogini”, bowiem samochód w tym języku ma rodzaj żeński. Francuska bogini nie jest częstym widokiem na naszych drogach, oferta Ardor Auctions to niebywała szansa na na nabycie tego awangardowego klasyka w bardzo dobrej cenie.