Polski Fiat 125p 1968 

Nr nadwozia: FS0115C4176006529

Egzemplarz z początku produkcji na Żeraniu

– Mocno zmodyfikowany i ulepszony układ jezdny 

– Samochód wyróżniający się spośród innych „Polskich Fiatów” 

cena wywoławcza: 26 000 zł (estymacja: 35 000 – 45 000) 

 

Dane techniczne:

silnik: 2.0l, R4

moc: 112 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na tylne koła

stan prawny: zarejestrowany w Polsce

 

Opis pojazdu

Polski Fiat 125p to jeden z najważniejszych pojazdów, które zmotoryzowały powojenną Polskę. Przez lata był on stałym elementem krajobrazu rodzimych dróg. Budowany w fabryce na Żeraniu od końca lat sześćdziesiątych aż do lat dziewięćdziesiątych, doczekał się licznych metamorfoz oraz wersji użytkowych. Był wykorzystywany również w sportach samochodowych, między innymi w słynnym biciu rekordu prędkości na odcinku autostrady pod Wrocławiem w 1973 roku. Mimo, że w czasach produkcji „Dużego Fiata” nie każdy mógł sobie na niego pozwolić, po transformacji ustrojowej często był traktowany jako technologiczny przeżytek i coraz mniej go szanowano. Jednak w ostatnich latach, za sprawą nostalgii za dawnym polskim dizajnem oraz przemysłem samochodowym, na nowo zyskuje wielu zwolenników i miłośników, również wśród młodszych pokoleń entuzjastów motoryzacji. Szczególnie poszukiwane są egzemplarze z samego początku produkcji. Co prawda miały one w sobie jeszcze dużo włoskiego ducha, ale przez to były lepiej wykonane i dopracowane w szczegółach.  

Fiat oferowany przez Ardor Auctions pochodzi z roku 1968 i należy do najwcześniejszej serii montowanej na włoskiej licencji w Warszawie. Auto przez lata przechodziło proces odbudowy, który wiązał się z szeregiem modyfikacji. Dzisiejszy charakter samochodu, zarówno od strony wizualnej jak i mechanicznej, jest daleki od oryginału, przez co na na swój sposób staje się wyjątkowy. Przede wszystkim pod maską zagościła jednostka 2.0 DOHC z rodziny Fiata, która rozwija moc 112 koni mechanicznych i sprawia, że auto stało się bardzo dynamiczne. Z silnikiem połączono pięciobiegową skrzynię manualną z lewarkiem umieszczonym w podłodze. W środku zamontowano elegancką bordową tapicerkę, deskę rozdzielczą z włoskiej wersji 125 oraz kierownicę Nardi Torino z drewnianym wolantem. Układ kierowniczy doposażono we wspomaganie. Lakier, mimo upływu kilku lat i drobnych eksploatacyjnych zadrapań, prezentuje się dobrze. Wszystkie elementy chromowane również nie wymagają prac kosmetycznych. Dodatkowym smaczkiem są efektowne felgi aluminiowe z logo fabrycznego tunera Fiata czyli marki „Abarth”. Wszelkie przeróbki były przeprowadzane zgodnie ze sztuką odbudowy aut klasycznych, dzięki czemu mamy do czynienia z samochodem, który cieszy stanem wizualnym, jak i technicznym. Od dłuższego czasu auto było używane sporadycznie jedynie przy dobrej pogodzie. Przez resztę czasu było przechowywane w garażu jednego z bardziej znanych warsztatów zajmujących się renowacją zabytków. Wiśniowy Fiat 125p jest projektem w stylu „restomod”, choć w dużej mierze bazuje na podzespołach z epoki i aut pokrewnych. Atutem tego samochodu są przede wszystkim poprawione właściwości jezdne, a jego prowadzenie zapewnia wiele pozytywnych wrażeń.