005

Porsche 911 SC 1983

Szacowana wartość: 180 000-240 000 złotych

Cena wywoławcza: 120 000 złotych

Numer nadwozia WPOAAO917DS121244

  • Egzemplarz po pełnej renowacji od podstaw
  • Matching numbers

Historia modelu

Model 911 3.0 SC powstał w 1977 roku jako późna ewolucja pierwszej generacji kultowej dziewięćset jedenastki. Gama modelu została ograniczona do dwóch wersji. Oprócz modelu Turbo, który pojawił się trzy lata wcześniej, zamiast dotychczasowych odmian 911 S i 911 Carrera, klientom zaoferowano odmianę SC. Skrót ten oznaczał „Super Carrera”. Nowa wersja była napędzana 3-litrowym, 6-cylindrowym wolnossącym silnikiem, oczywiście w układzie boxer.
Początkowo moc wynosiła 180 KM, w roku modelowym 1980 wzrosła do 188 KM, zaś między 1981 a 1983 rokiem już 204 KM. Silnik był chwalony za duży moment obrotowy dostępny w dolnym zakresie obrotów.

Wersja SC z zewnątrz wyróżniała się poszerzeniami nadwozia, zaś w standardzie montowano felgi firmy ATS. W opcjonalnym pakiecie sportowym oferowanym np. na rynku brytyjskim były m.in. felgi Fuchs z oponami o niższym profilu, przednia dokładka zderzaka i duży spojler tylny, tzw. „whale tail”. Wszystkie te opcje były także dostępne osobno.
W standardzie występowały chromowane wykończenia (np. wokół szyb), natomiast popularność zyskiwał także pakiet wykończeń w czerni.

Od roku modelowego 1978 stosowano w pełni ocynkowane nadwozie.
Wersja trzylitrowa była zestawiana głównie z pięciobiegową skrzynią manualną. Początkowo oferowana na specjalne zamówienie była także automatyczna przekładnia Sportomatic, lecz w roku 1979 została wycofana z oferty.

W wersji SC po raz pierwszy wprowadzono układ wspomagania hamowania Hydrovac, co spotkało się z krytyką ze strony purystów, zwracających uwagę na gorsze wyczucie pedału hamulca.

W latach 1978-1979 oferowane było także Porsche 911 3.0 SC Targa. To również na bazie SC powstało wprowadzone na rynek w 1982 roku 911 cabrio – pierwsze cabrio tej marki od czasów modelu 356.

Produkcja odmiany SC zakończyła się w 1983 roku. Początkowo planowano zastąpienie 911 modelem 928, ale zainteresowanie starszym typem o ponad 50% przekroczyło zainteresowanie potencjalnym następcą, zdecydowano się więc na oferowanie obu aut równolegle.

Historia egzemplarza

Porsche 911 SuperCarrera z 1983 roku prezentowane na aukcji Rozalin 2016 jest egzemplarzem przewidzianym na rynek amerykański. Posiada on książki oraz dokumentację historii ze Stanów Zjednoczonych. W 2014 roku samochód został sprowadzony do Polski gdzie został poddany gruntownej renowacji od podstaw zachowując oryginalną specyfikację samochodu. Nadwozie zostało w całości odrestaurowane, podobnie z tapicerką, która zyskała nowe skóry, dywany oraz obszycia. Wiele plastików zostało odświeżonych, a niektóre nie wymagające interwencji zostały zachowane w oryginale. Silnik jest obecnie po pełnej odbudowie, ukończonej w 2016 roku. Do samochodu jest dołączony pełny zestaw lamp i plastików zderzakowych z modelu europejskiego, nowy właściciel będzie miał więc wybór w zachowaniu pełnej oryginalności lub też zamontowania atrakcyjniejszej estetycznie specyfikacji europejskiej. Samochód ten jest fantastyczną okazją do wejścia w posiadanie odbudowanego Porsche 911 SC w bardzo atrakcyjnym zestawieniu kolorystycznym.