Przejdź do treści
Strona główna » 002 Jaguar E-Type 1973

002 Jaguar E-Type 1973

  • przez

[av_image src=’https://www.ardorauctions.pl/wp-content/uploads/2016/04/03-14-1500×430.jpg’ attachment=’1288′ attachment_size=’featured’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]

[av_two_third first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

002

Jaguar E-Type 1973

Numer nadwozia UD1S74793BW

  • Najlepszy rocznik E-Type Serii trzeciej
  • Po renowacji, zachowany w wyjątkowym stanie
  • W bardzo atrakcyjnym zestawieniu kolorystycznym

Szacowana wartość: 160 000-200 000 złotych

Cena wywoławcza: 110 000 złotych

Historia modelu

Ten brytyjski samochód, stanowiący ikonę stylu i elegancji lat 60-tych, zadebiutował na samym ich początku, w roku 1961. To wtedy publiczność salonu w Genewie ujrzała E-Type’a po raz pierwszy.

Nadwozie zaprojektowane przez Malcolma Sayera charakteryzowało się lekkim, opływowym kształtem z bardzo długą maską. O stylistyce tego modelu wypowiedział się sam Enzo Ferrari, nazywając E Type’a „najpiękniejszym autem w historii”.
Nowością w tamtych latach było zastosowanie niezależnego zawieszenia tylnego, zaprojektowanego przez Boba Knighta. 
E-Type miał również hamulce tarczowe zarówno z przodu, jak i z tyłu, co stanowiło kontynuację myśli technicznej zastosowanej w modelu XK150.

Klienci Jaguara mieli do wyboru trzy wersje nadwoziowe: 2-drzwiowe, 2-osobowe coupe, roadstera i wprowadzone w 1966 roku coupe mieszczące cztery osoby w układzie 2+2. Ta ostatnia odmiana miała nieco powiększony rozstaw osi.

Pierwsza seria modelu napędzana była znanym już z wcześniejszych modeli 6-cylindrowym silnikiem rzędowym typu XK, tutaj o pojemności 3.8 litra i mocy 269 KM, pozwalającym E Type’owi na osiągnięcie 100km/h w czasie poniżej 7 sekund. W pierwszej serii modelu, od grudnia 1964 roku, jednostka napędowa została zastąpiona przez nowszy, 4.2 litrowy motor. Miał tyle samo mocy, co poprzednik, natomiast wytwarzał większy moment obrotowy (385 zamiast 353 Nm).
W drugiej serii (od 1968 roku) dostępny był jedynie silnik o pojemności 4.2 litra. 
Początkowo jedyną dostępną skrzynią biegów była czterobiegowa ręczna przekładnia, w 1966 roku do oferty dodano także trzybiegowy automat, zestawiany jedynie z nadwoziem coupe 2+2.

Opisywany egzemplarz pochodzi z trzeciej serii modelu, produkowanej od 1971 do 1975 roku.
Zrezygnowano w niej z „krótkiego” coupe i w ofercie pozostało jedynie coupe 2+2 i roadster, który także otrzymał przedłuzony rozstaw osi. 
Z zewnątrz egzemplarze serii trzeciej można rozpoznać m.in. po dużym, krzyżowym grillu z przodu, szerszych tylnych oponach, czy czterech końcówkach układu wydechowego. Wewnątrz zniknęła kierownica wykonana z drewna.
Największe zmiany zaszły jednak pod maską, gdzie trafiła jednostka V12 o pojemności 5.3 litra i mocy 276 KM. Pozwoliło to na osiągnięcie 100 km/h w czasie zaledwie 6.4 sekundy.
Takie zmiany wymagały zastosowania większych, wydajniejszych hamulców. W standardzie egzemplarze serii trzeciej mają również wspomaganie kierownicy.

Ogółem wyprodukowano 38 419 egzemplarzy serii pierwszej, 18 809 egzemplarzy serii drugiej i 15 287 egzemplarzy serii trzeciej, co łącznie daje 72 515 E Type’ów wytworzonych między 1961, a 1975 roku, kiedy to zaprezentowany został następca, model XJS. Ze względu na mniej udaną stylistykę, nie jest obecnie tak ceniony, jak E-Type, którego ceny stale rosną.


Historia egzemplarza

Prezentowany na aukcji Rozalin 2016 Jaguar E-Type serii trzeciej jest modelem na rynek amerykański. Oryginalnie w beżowym kolorze karoserii z brązowym wnętrzem został on nabyty w stanie Nowy Jork w 2002 roku przez obecnego właściciela i został wysłany do Polski, gdzie, w 2003 roku poddano go kompleksowej renowacji. Zyskał on bardzo efektywny wiśniowy kolor oraz beżowe wnętrze. Poziom jaki został osiągnięty w odbudowie tego samochodu trzynaście lat temu sprawił, że po dziś dzień auto prezentuje  się zjawiskowo. Wszystkie elementy karoserii, podwozia, chromy, elementy wnętrza, oraz elementy mechaniczne są zachowane w wzorowym stanie technicznym i estetycznym. Na przestrzeni trzynastu lat od momentu renowacji, oprócz regularnego serwisowania Jaguar nie wymagał żadnych interwencji, a używany był każdego roku E Type posiada funkcjonalną klimatyzację oraz podgrzewane siedzenia, co jest rzadkością. Pod każdym względem ten Jaguar E-Type jest bardzo dobrą inwestycją.

[/av_textblock]

[/av_two_third][av_one_third min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_gallery ids=’1289,1288,1287,1286′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’1′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’]
[/av_one_third]

[av_gallery ids=’1290,1291,1292,1293,1294,1295,1296,1297,1298,1299,1300,1301,1302,1303,1304,1305,1306,1307,1308,1309,1310,1311,1312′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’3′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’]