Przejdź do treści
Strona główna » 003 Dodge Viper 1993

003 Dodge Viper 1993

  • przez

[av_image src=’https://www.ardorauctions.pl/wp-content/uploads/2016/04/D8E5945-1500×630.jpg’ attachment=’858′ attachment_size=’featured_large’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]

[av_two_third first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

003

Dodge Viper 1993

Numer nadwozia 1B3BR65E0PV200414

  • jeden z 1043 egzemplarzy – pierwsza faza produkcji
  • zachowany w stanie fabrycznie nowym, przebieg 4900 mil
  • w klasycznej kombinacji kolorystycznej – czerwień z czernią
  • modern muscle car wykazujący duży wzrost zainteresowania kolekcjonerskiego

Szacowana wartość 200 000-250 000 złotych

Cena wywoławcza: 170 000 złotych

Historia modelu

Historia Dodge’a Vipera, bohatera amerykańskiej i światowej popkultury początku lat 90, rozpoczyna się kilka lat wcześniej, w roku 1988. To wtedy Bob Lutz, ówczesny dyrektor Chrysler Corporation, wpadł na pomysł stworzenia nowoczesnej interpretacji legendarnej Cobry. 
Miało to być auto mocne, relatywnie proste konstrukcyjnie, lekkie i zapewniające osiągi na najwyższym poziomie.

Dwuosobowe nadwozie roadster nowego modelu zaprojektował Tom Gale, zaś opracowaniem silnika zajęli się inżynierowie Lamborghini – będącego wówczas własnością koncernu Chryslera – na podstawie jednostki Chrysler LA V8, stosowanej do tej pory zarówno w autach osobowych, jak i użytkowych, czy łodziach.
Owocem amerykańsko-włoskiej współpracy stał się ośmiolitrowy silnik V10, wytwarzający w wersji finalnej 400 KM i 610 NM przy 2100 obrotów na minutę. Zestawiono go z napędem na tył i z sześciobiegową manualną skrzynią biegów.
Testy prototypów Vipera trwały od 1989 roku, zaś model ostatecznie trafił do sprzedaży w styczniu 1992 roku. 
Osiągał 100 km/h w ciągu 4.4 sekundy, zaś po upływie 13.1 sekundy przejeżdżał dystans 1/4 mili. Jego prędkość maksymalna to 265 km/h.

 Pierwsza seria, produkowana w latach 1992-1995 charakteryzowała się spartańskim wykończeniem i wyposażeniem. Nie było systemu ABS, klimatyzacji, czy nawet dachu i bocznych szyb. Miękki dach znajdował się co prawda na liście opcji, ale pierwotnie był przeznaczony jedynie do zakładania podczas przechowywania auta.

Podczas produkcji pierwszej serii modelu, producent zresztą stopniowo ubogacał listę opcji – początkowo o nowe kolory lakieru. W pierwszym roku produkcji można było bowiem zamówić auto jedynie w kolorze czerwonym, po roku dodano także lakier czarny, zaś w 1994 można było kupić również żółte i zielone Vipery. Od tego roku można było zdecydować się także na klimatyzację.

 Samochód był bardzo wymagający w prowadzeniu, na co wpływ miał – oprócz ogromnej mocy silnika i braku systemów wspomagających kierowcę – także relatwnie niewielki rozstaw osi (2440 mm). 

Do końca 1995 roku wyprodukowano 5988 egzemplarzy pierwszej serii modelu.

W 1996 roku (według niektórych źródeł, w 1997, zaś rok 1996 uznawany jest za przejściowy) na rynek trafiła druga seria pierwszej generacji Vipera. Auto zostało nieco bardziej dostosowane do codziennego użytku, na rynek trafiła również odmiana coupe. Auta tej serii były sprzedawane w Europie pod marką Chrysler. Druga generacja modelu była produkowana od 2003 do 2010 roku, zaś od 2013 roku na rynku jest trzecia generacja Vipera. Ze względu na spadającą sprzedaż, jej produkcja ma zostać zakończona w roku 2017.

Historia egzemplarza

Prezentowany na aukcji Rozalin 2016 Dodge Viper to wersja RT/10, czyli pierwsza generacja serii modelowej. Fabrykę opuścił w 1993 roku, jako jeden z 1043 wyprodukowanych egzemplarzy – był to pierwszy pełny rok produkcji dla Vipera. Samochód był dostarczony na Florydę, do Miami gdzie był użytkowany rekreacyjnie przez pierwszego właściciela, co wpłynęło na bardzo niski przebieg, który w tym momencie wynosi 4900 mil.
Stan samochodu nie odbiega od tego, w którym został odebrany z salonu. Nie posiada żadnych śladów użytkowania, lakier, jak i tapicerka są w stanie perfekcyjnymi. Auto zostało zamówione w klasycznym dla Vipera zestawieniu kolorystycznym – czerwona karoseria z szarym wnętrzem. Mimo śladowego użytkowania Viper był serwisowany na bieżąco, a po jego przyjeździe do Europy został wykonany duży serwis, wymieniono w nim elementy gumowe zawieszenia, jedynie z powodu ich wieku. Jedyny element, który może wymagać sprawdzenia to plastikowe części nadkoli przednich, które celowo zostały zachowane w stanie oryginalnym. Egzemplarz po przyjeździe do Europy został opłacony, i jest gotowy do rejestracji.
Jest to obecnie najbardziej poszukiwana wersja Vipera, a egzemplarz do nabycia na aukcji Rozalin jest jednym z nielicznych samochodów pierwszej serii zachowanych w stanie oryginalnym. Niski przebieg pojazdu stanowi wyjątek. Auto jest odprawione i opłacone, i gotowe do rejestracji w dowolnym kraju europejskim. Dodge Viper RT/10 jest uznawany za nowoczesną interpretację tradycyjnego muscle-cara, a egzemplarz oferowany przez Ardor Auctions jest niewątpliwie bardzo wartościowym dodatkiem do każdej kolekcji samochodów.
[/av_textblock]

[/av_two_third][av_one_third min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_gallery ids=’856,857,858,859,860,861,862,863,864′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’1′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’]
[/av_one_third]